יום שלישי, 10 במאי 2011

Gnome3 או Unity? הערות אחרונות וסיכום

בפוסטים הקודמים:
עבדתי כמה ימים עם שתי סביבות העבודה החדשות ובסופו של דבר מצאתי את עצמי מנסה את KDE וחוזר לגנום 2.32 או כמו שקוראים לה באובונטו: אובונטו קלאסיק.

שתי הסביבות מביאות המון חדשנות לשולחן העבודה הישן, בשתיהם ניכר שהושקעה מחשבה רבה בהתאמה למסכי מגע, לעיתים גם על חשבון המשתמשים בעכבר. גנום 3 מתאימה יותר לשימוש עם מסכי מגע לדעתי, Unity עדיין משתמשת בלחצנים קטנים מדי לשימוש במסכי מגע וגנום 3 משתמשת בכפתורים גדולים יותר ובמקומות המתאימים עברה לפקדי on/off שמתאימים יותר.

גנום 3 נראית יותר נקיה ומלוטשת אבל לפעמים ההרגשה היא שזה מגיע על חשבון קלות העבודה והנגישות של היישומים והקבצים. Unity משאירה את האפשרות ליצירת קיצורים על שולחן העבודה אבל גם כאן היישומים "קבורים" ונראה שיותר קשה להגיע אליהם מהגרסאות הקודמות.

גם בניהול החלונות שתי סביבות העבודה מציגות גישות חדשות ובשני המקרים מתקבלת התחושה של מהלך לא גמור: בגנום 3 מבטלים את כפתורי השליטה בחלון, ומבטלים את מיזעור החלונות אך לא מציגים חלופה למיזעור ולא מציעים תפריטים בלחיצה ימנית על שם החלון (עריכה: שלומי מעיר בתגובות על חלופה לא שמתי לב אליה, לחיצה אמצעית על שורת הכותרת זורקת את החלון לסוף הערימה), באובונטו מזיזים את התפריט אל הפאנל העליון אבל חלק מהיישומים עדיין משתמשים בתפרייט משלהם ובחלקם התפריט מתמרד מדי פעם ומחליט להיצמד לחלון האב שלו (כנראה באג).

בגנום 3 החליטו גם להיפטר מכפתור הכיבוי. בתפריט מופיעה האפשרות Suspend לצד אפשרות לניתוק המשתמש אבל לא קיימת בתפריט האפשרות לכיבוי המחשב. לאחר ניתוק המשתמש, מופיעה אפשרות לכיבוי.

בזמן השימוש בשתי סביבות העבודה, מצאתי את עצמי מתגעגע אל התפריט הסטנדרטי של גנום 2 שמאפשר לפתוח כל יישום באמצעות 2 לחיצות עכבר בודדות. בשימוש עם גנום 3 התגעגעתי גם אל תפריט "מיקומים" של גנום 2 שמאפשר גישה מהירה לתיקיות נבחרות.

אהבתי בunity את הדאש שמופיע בצד, ואת התפריט המאוחד שלאחר תקופת הסתגלות מצאתי אותו נוח יותר. בגנום 3 אהבתי את המראה המלוטש, את מערכת ההתראות המצוינת, ואת הניהול הדינמי של שולחנות העבודה.

אני חושב שאפשר היה לעבוד על סביבות העבודה האלו עוד כמה חודשים ולשחרר אותם כשיהיו מלוטשות יותר, אבל מאחר והם שוחררו, אני מקווה שהמשוב שמתקבל עכשיו מהמשתמשים יביא לשיפור ניכר בשתיהם ותוך כמה חודשים נקבל 2 סביבות עבודה טובות יותר ונוחות יותר.

11 תגובות:

  1. אנונימי10/5/11 01:07

    הוספת מזעור חלונות ושימוש בשולחן העבודה עם nautilus (קיצורי דרך וכו') נעשה באמצעות gnome-tweak-tool.

    לגבי הכיבוי, לחיצה על ALT הופכת את ה suspend ל power off בתפריט.

    אני מסכים ש gnome-shell עוד לא בשל, אבל בתור "הצגת רעיון" הוא בהחלט חדשני ומעניין. לגבי הנוחות - מקווה שישתפר בקרוב :)

    השבמחק
  2. אנונימי10/5/11 02:11

    אני משתמש בGnome-Shell ככה:
    awn במקום הדאש החסר.
    אני משתמש בו במצב "הסתרה אוטומטית" כך שהוא לא מפריע לי במשימות אחרות.

    הוספתי מזעור, לא הוספתי הגדלה כי אני משתמש בדאבל קליק על הכותרת בדרך כלל.

    לדעתי שולחן העבודה באמת לא הכרחי ולכן השארתי אותו בדיפולט למרות ש*אפשר* להוסיף אותו, ממה שאני מבין בגירסאות הבאות של גנום יתווספו ווידג'טים.

    applet של תפריטי היישומים והמיקומים הישנים בawn, לי אמנם יותר נוח להשתמש במקלדת ולהקליד את שם היישום אבל הוספתי כדי לראות כמו תלונות של אנשים אפשר לתקן.

    יישומים מועדפים צמודים לפאנל, תחליף נוח מספיק לקיצורי הדרך של שולחן העבודה. (אגב, זה ביחד עם חיסרון שולחן העבודה מונע את שולחן העבודה המבולגן שכולנו מכירים ומוסיף לפאנל את קיצורי הדרך של היישומים שבאמת צריך).

    תוספת לגנום 3 שמוסיפה את אופציית הכיבוי לתפריט באופן קבוע.

    תוספת לגנום 3 שמאפשרת לעשות eject להתקנים חיצוניים כמו דיסקאונקי (אין בברירת המחדל).

    conky כלשהו על שולחן העבודה עד שיוצאים הווידג'טים, לפחות שיהיה לו שימוש כלשהו.

    אני אהיה הוגן, אף פעם לא ניסיתי את יוניטי ולכן אני לא אוכל לשפוט אותה, אבל גנום 3 אחרי כמה שינויים עדיף בהרבה על גנום 2.
    מהסיקור שלך גם לא נראה לי שאני מפספס הרבה ביוניטי...

    בכל זאת, יש לי בעיה אחת עם גנום 3, דבר אחד שאני אשמח אם תהיה אופציה "להעתיק" מיוניטי.
    אני מחכה שאופציית הglobal menu תהיה זמינה גם לגנום 3, אם זה יקרה בכלל.
    זה נשמע לי רעיון טוב כשהיישום על מסך מלא. (כל עוד זה יציב כמובן.)

    בקיצור, אמנם זה דורש, קצת [הרבה] עבודה אבל בסופו של דבר גנום 3 יכול להיות הרבה יותר נוח מכל סביבת עבודה אחרת שהשתמשתי בה.
    הבעיה היחידה שלו היא ברירות מחדל גרועות.

    השבמחק
  3. בסקירה שלי התעלמתי מדרכים לשנות את סביבת העבודה והשתדלתי לסקור את מה שקיים בסביבת העבודה הדיפולטיבית.
    אני מסכים שעם עוד כמה שינויים שתי סביבות העבודה יהיו הרבה יותר נוחות וטובות מסביבות העבודה הישנות, ולזה התכוונתי בפיסקה האחרונה, אני מעדיף לא להשתמש בטויקים או בתוכנות נוספות - אני מצפה שסביבת עבודה טובה תציע לי בדיוק את מה שאני צריך out of the box. יש לי סבלנות ואני בטוח שתוך כמה חודשים אחת מהסביבות האלה (או שתיהם) תעשה את השינויים שיהפכו אותה לראויה.

    השבמחק
  4. אנונימי10/5/11 11:06

    סליחה על הבוטות אבל:
    זו חרא סקירה. מאכזבת, לא מפורטת, יכולת לכתוב הכל בפוסט אחד במקום לפצל את זה. אתה צריך ללמוד משלומי ומאלעד שעשו סקירות הרבה יותר מפורטות.

    השבמחק
  5. יש פה כמה חוסר דיוקים בנוגע לגנום 3.0. למעשה ישנה חלופה למזעור. לחיצה אמצעית על החלון מורידה אותו לסוף המחסנית. בנוסף לכך לחיצה ימנית על כותרת החלון פותחת תפריט אם אפשרויות שונות, כולל אפשרות מזעור.

    אם להגיד את האמת, אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה בלינוקס יצא לי למזער חלון. אני מסדר את החלונות שלי בשולחנות עבודה שונים, לפי מכנה משותף. נדיר מאוד שאני צריך למזער חלון ולא פשוט לבחור אותו ממצב activities. בממוצע יש לי בין 10 ל־15 חלונות פתוחים בו זמנית, ועדיין לא מצאתי צורך משמעותי למזעור :).

    לגבי תפריט מיקומים, ותכונות נוספות, הם עתידים להגיע בגרסה 3.2, וזה כולל מערכת הרחבות שלמה שתשלים את פער השמישות שנוצר מגרסה זו לגרסה 2 של גנום.

    באופן כללי, נהנתי לקרוא את הסקירה.

    השבמחק
  6. שלומי, תודה רבה על ההערה. לא שמתי לב לשימוש בלחצן האמצעי שמעביר את החלון לאחור. שמתי לב לעניין הלחיצה הימנית והתפריט אבל זה פשוט ארוך מדי ופוגע בזרימה של העבודה (מה גם שלא ניתן לשחזר את החלון באופן מיידי, רק לאחר מעבר לactivities). השימוש בלחצן האמצעי אכן פותר את הבעיה.

    בדרך כלל אני לא משתמש בריבוי שולחנות עבודה, ורק בסביבות העבודה החדשות התחלתי להשתמש בהם כי לא נשארה לי ברירה. לכן היה חסר לי מאוד מיזעור החלונות בגנום 3.

    אני אנסה כמובן את הגרסאות הבאות של גנום ואשמח לראות הת תפריט המיקומים והתוספות החדשות.

    השבמחק
  7. אתה מוזמן אז לנסות לשנות הרגלים. שימוש בסביבות עבודה זה דבר טוב. :)

    אגב, שכחתי, לגבי reboot/shutdown. זה פיצ'ר נסתר (גם אני לא בטוח ברציונל), אבל אתה יכול ללחוץ alt בזמן שהתפריט פתוח והאפשרות של suspend תהפוך ל־shutdown.

    השבמחק
  8. אני באמת אנסה.
    תודה.

    השבמחק
  9. המון תודה על הסקירה המפורטת והטובה. אני בהחלט מקבל את המסקנה שלך שכדאי להמתין.

    הערה לסדר: הבלוג שלך מחולק ל1/2 ימני לתוכן, ו1/2 שמאלי לכל השאר. לעניות דעתי החלוקה צריכה לתת יותר משקל לתוכן.

    השבמחק
  10. תודה על ההערה. לקחתי לתשומת לבי.

    השבמחק
  11. אנונימי11/5/11 23:50

    היי,
    הייתי ממליץ לך לנסות את LXDE.
    ניר

    השבמחק

אני שומר לעצמי את הזכות להסיר תגובות לא הולמות כגון: תגובות שמכילות גזענות, השמצות אישיות, פגיעה בפרטיותם של אנשים, לשון הרע, קישורים לאתרים פיראטיים, או איומים מכל סוג.